PEOPLE

Välbefinnande för våra gäster och medarbetare

Vi prioriterar medarbetarnas och gästernas välbefinnande. Vi lyfter fram säkerhet, välbefinnande, karriärutveckling och hälsostandarder. Vi strävar efter att skapa en stödjande miljö för alla i vår verksamhet. Vårt engagemang omfattar utbildning och professionell utveckling, att se till att teamen är förberedda för alla situationer och att främja en respektfull kultur. Genom detta strävar vi efter att stödja både personlig och professionell utveckling för alla i vårt företag.

UTVECKLING AV VÅRA MEDARBETARE

Talangutveckling inifrån: Vi vill stödja våra medarbetares karriärutveckling inom vår verksamhet. Vårt talent management-program erbjuder ett brett urval av erfarenheter för dem med hög potential så att de kan leverera den bästa upplevelsen till våra gäster och se till att deras team är mycket effektiva. Kompetensen hos våra chefer ombord granskas regelbundet för att säkerställa att de har de relevanta förmågorna för att utföra sina roller. Vi arbetar med individer på karriärvägar som kan leda till ytterligare befordran, beroende på affärsbehov. Vi befordrade 5.600 besättningsmedlemmar under 2023.

 

Jämställdhet mellan könen: Vi vill erbjuda lika möjligheter och jämställdhet mellan könen för alla våra medarbetare. Jämställdhet är avgörande för att främja mångfald, förbättra beslutsfattandet och driva innovation inom branschen. Det säkerställer lika möjligheter för alla och skapar en mer inkluderande och rättvis arbetsmiljö. Att främja jämställdhet bidrar till att attrahera en bredare talangpool, åtgärda bristen på arbetskraft och stödja branschens tillväxt.
För närvarande är 54,9% av vår personal i land och 19,5% av besättningen ombord kvinnor. I takt med att vi rekryterar mer personal strävar vi efter att förbättra könsbalansen i hela vår verksamhet.

En mångfald bland medarbetarna:
Vi är stolta över vår internationella personalstyrka, med fler än 144 nationaliteter representerade, med olika bakgrunder, trosuppfattningar och erfarenheter, inklusive många anställda som är HBTQ+. Vi rekryterar proaktivt från så många länder och samhällen som möjligt och var det första kryssningsföretaget som rekryterade i Rwanda och Elfenbenskusten. Vår rekrytering gynnar också lokala ekonomier genom att skapa nya eller fler arbetstillfällen.


Utbildning av våra team: Under 2023 genomförde vår besättning tillsammans 512.930 utbildningstimmar - i genomsnitt 11,5 timmar per besättningsmedlem.
Vi utbildar många av våra besättningsmedlemmar på våra särskilda anläggningar på Bali, i Manila, New Delhi, Durban och Port Luis, där samma utrustning som finns på våra fartyg används och där simuleringar används för att skapa rätt miljö. Ett team av mobila utbildare besöker också våra fartyg, och besättningen får tillgång till moduler för e-lärande. Våra däcks- och maskinteam genomgår omfattande teknisk utbildning och certifiering som gör det möjligt att använda komplex teknisk utrustning.
Tredjepartsorganisationer utvärderar våra utbildare, och utbildningen är anpassad till alla tillämpliga nationella och internationella regler och föreskrifter.


Att skapa ledare:

Vi strävar efter att rekrytera internt när det är möjligt och vi befordrade 5600 besättningsmedlemmar under 2023.
Vi vill behålla och befordra personal inom vår verksamhet. Vårt talent management-program erbjuder olika initiativ såsom ledarskapsutveckling, befordringsplaner och individuell prestationshantering.
Det finns tydliga parametrar som måste uppfyllas för att kvalificera sig för intern befordran. Kandidaterna måste uppnå målen för individuell prestationsstyrning, nå relevanta språknormer och genomgå specifik avdelningsutbildning. Befordringskommittéer säkerställer att vi uppfyller mångfaldskriterierna på alla chefsnivåer.

UTVECKLING AV VÅRA MEDARBETARE

People, Sustainability | MSC Cruises

PERSONALENS VÄLMÅENDE

Vi tar hand om våra medarbetare: Vi hanterar vår besättning i full överensstämmelse med konventionen om arbete till havs (MLC) när vi fördelar arbetstiden. Vår besättning är avgörande för att vår verksamhet ska fungera effektivt, och det är viktigt att de trivs med sitt arbete och är motiverade att göra sitt bästa. Varje fartyg har en Learning & Development Manager vars uppgift är att stödja besättningens utveckling. Våra större fartyg har också en HR Engagement Specialist, som rapporterar till HR Officer ombord, för att ge förbättrat HR-stöd till våra större besättningar.

År 2023 lanserade vi BETTER-programmet: vi höjde lönerna för alla befattningar ombord och införde ett bonusprogram. Dessutom förbättrade vi besättningsrotationen, gav bättre tillgång till information, utbildning och möjligheter till e-lärande samt förbättrade uppkopplingen ombord genom att använda nya WIFI-leverantörer med reducerade priser. Dessa åtgärder har bidragit till en minskning av omsättningen i MSC Cruises besättning från cirka 35% i juni 2023 till 17% i slutet av året.

Stöd i tuffa tider: Vår skyddspolicy beskriver vad vi gör för att stödja utsatta besättningsmedlemmar. Om en besättningsmedlem är inblandad i en incident ombord eller har familjeproblem i hemmet, bedömer en särskild kontaktperson situationen och kopplar in personal ombord eller i land för att säkerställa att nödvändigt stöd ges snabbt och på lämpligt sätt. I vårt förfarande för ledighet av humanitära skäl för den närmaste familjen ingår att betala för besättningens hemresa. Vi erbjuder två veckors obetald ledighet och möjlighet att stanna hemma tills de är redo att återvända.

Vi hyllar våra medarbetare: Vårt hyllningsprogram firar fem ”MSC People of the Month” ombord på varje fartyg, där de utvalda vinnarna visar prov på en av våra fem företagsvärderingar. De sista fem från flottan väljs sedan ut för att delta i vår galakväll i slutet av året i Genève, där de personligen tackas och belönas av familjen Aponte.

PERSONALENS VÄLMÅENDE

People, Sustainability | MSC Cruises

FÖR ALLAS TRYGGHET OCH SÄKERHET

Vi har ett omfattande säkerhetsledningssystem (SMS) som bygger på International Safety Management Code och ISO 45001 Occupational Health and Safety Standard. Det uppfyller säkerhetsbestämmelserna enligt Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) och konventionen om arbete till havs. Externa revisorer granskar årligen vårt SMS, både ombord och på land, för att säkerställa att det är effektivt.

 

Säkerhetsteam ombord och på land implementerar och övervakar vårt säkerhetsstyrningssystem (SMS). Varje fartygs kapten är ytterst ansvarig för säkerheten ombord, med stöd av en heltidsanställd säkerhetsansvarig Alla arbetsrelaterade incidenter, olyckor och tillbud rapporteras via en digital plattform, och dessa granskas varje månad av vår ledningsgrupp, inklusive en styrelserepresentant.

Säkerhet ombord: Varje fartyg har ett omfattande säkerhetssystem för att skydda gäster och besättning. Alla besökare måste visa upp identitetsbevis och vi använder röntgen, metalldetektorer och teknik för att upptäcka spår av varor som är förbjudna för explosiva ämnen som en del av vår säkerhetskontroll. Bagaget ombord kontrolleras, hytterna har lås och individuella kassaskåp och ett avancerat, certifierat CCTV-system övervakar allmänna utrymmen. Säkerhetsvakterna ombord på våra fartyg får rigorös utbildning för att förbättra sina färdigheter i att övervaka fartygssäkerheten och har den expertis som krävs för att när som helst kunna reagera på en nödsituation.
Att minska cyberbrottsligheten är en annan prioritet för att säkerställa att vi skyddar oss mot alla intrång, attacker och incidenter. All besättning får ett särskilt online-utbildningsprogram som hjälper dem att bekanta sig med frågorna och lämpliga åtgärder.

 

Passagerarnas säkerhet: Alla passagerare måste delta i säkerhetsövningar innan de går ombord på fartyget och innan det avgår. Ytterligare säkerhetsrådgivning ges via en säkerhetskanal på TV och informationsaffischer i hytten. Alla passagerare har ett kryssningskort eller ett armband så att de kan identifieras vid en samlingsplats och hjälpa oss att hitta alla i händelse av en säkerhetsövning eller nödsituation.
Vi kontrollerar om passagerarna är ombord eller i land via vårt Muster Evacuation Monitoring Protocol System. Alla barn måste alltid bära ett MSC Cruises-armband, och de som tas om hand av vår personal övervakas också.
Brandpersonal finns på alla fartyg, deltar i avancerad brandbekämpningsträning och är certifierade enligt den internationella konventionen om normer för sjöfolks utbildning, certifiering och vakthållning (STCW). Brandpatruller genomförs kontinuerligt varje natt.
All livräddningsutrustning uppfyller relevanta krav och internationella regler och förordningar, inklusive Safety of Navigation och International Convention for the Safety of Life at Sea samt Life Saving Appliances Code.

 

Säkerhetsutbildning för besättningen: Innan alla våra kaptener tar befälet över sitt fartyg deltar de i ett möte före ombordstigning för att gå igenom säkerhetsrapporter och eventuella nya processer, rutiner eller tekniska krav. Alla besättningsmedlemmar måste genomgå minst fem timmars säkerhetsutbildning och klara ett test innan de får gå ombord på ett fartyg. Eventuella specifika säkerhetsrelaterade arbetsuppgifter kräver extra utbildning.
Vi tillhandahåller personlig skyddsutrustning som alla besättningsmedlemmar kan använda vid behov. Alla arbetsuppgifter ombord som anses vara riskfyllda har specifika säkerhetsåtgärder som måste vidtas innan arbetet kan påbörjas. Om dessa krav inte uppfylls förväntas besättningen avbryta arbetet och rapportera det.
Ett team av resande säkerhetsutbildare, certifierade enligt IMO:s krav på ”utbilda utbildare”, ger tusentals timmar utbildning ombord varje år och genomför dessutom slumpmässiga revisioner och kontroller av säkerhetsövningar. Detta hjälper oss att upprätthålla vår höga standard och uppdatera säkerhetsaktiviteterna när det behövs.

 

Livsmedelssäkerhet: Livsmedelssäkerhet är mycket viktigt och vi arbetar hårt för att se till att den mat och dryck vi köper och serverar ombord uppfyller höga krav. Hela vår flotta och våra landanläggningar (inklusive kontor och lager) uppfyller kraven i ISO 22000 Food Safety Management System, som anses vara den högsta och mest effektiva standarden.
Vi utför tusentals tester av livsmedelssäkerheten varje år. Dessutom utvärderar vi våra mat- och dryckesleverantörer för att säkerställa att de uppfyller kraven på livsmedelssäkerhet och ger vår besättning över 10.000 timmars utbildning i livsmedelssäkerhet.

FÖR ALLAS TRYGGHET OCH SÄKERHET

Crew, Captain, People - Sustainability| MSC Cruises

SJUKVÅRD OCH HÄLSA

Alla våra fartyg har sjukvårdsinrättningar för gäster och besättning, med fullt kvalificerade läkare och sjuksköterskor som tillhandahåller vård dygnet runt både ombord och i land. Vi tillhandahåller ett brett utbud av medicinsk support, från allmänmedicinska konsultationer till medicinska nödsituationer som kräver intensivvård.
Vår toppmoderna utrustning gör det möjligt för oss att utföra röntgen, hjärtövervakning och lungventilation samt hjälpa till med snabb diagnos och behandling. Våra medicinska team ombord har också stöd av vår jourhavande läkare på land inom Medical Operations via en dedikerad telefonlinje dygnet runt och har ett nära samarbete med vårt Maritime Support Centre för att hjälpa våra fartyg när det behövs, till exempel genom att ordna en medicinsk evakuering eller hantera en större medicinsk händelse.

 

Alla våra fartyg uppfyller eller överträffar American College of Emergency Physicians Health Care Guidelines for Cruise Ship Medical Facilities och World Health Organisation Guide to Ship Sanitation, samt andra internationella folkhälsoregler.

Vi har fullt utbildade och engagerade Public Health Compliance Officers (PHCOs) i hela vår flotta som utför frekventa tester av dricksvattenkvaliteten och vattenanläggningar för rekreation och kontrollerar protokoll för livsmedelssäkerhet.

SJUKVÅRD OCH HÄLSA

Health and Medical Facilities, Sustainability | MSC Cruises

HÅLLBARHETSRAPPORTER

Läs vår senaste hållbarhetsrapport.

Sustainability Annual Report 2023 | MSC Cruises
2023
Läs mer