Teknologi, effektivitet och bränslen

Innovativa metoder för att uppnå nettonollutsläpp

I det här avsnittet beskrivs våra ansträngningar för att minska koldioxidutsläppen från vår flotta och minimera påverkan på luftkvaliteten genom avancerad teknik, energieffektivisering och förnybara bränslen. Vi fokuserar på hållbara strategier för att minska utsläppen och stödja en renare miljö, genom att anpassa vår verksamhet till bredare mål för att minska vårt koldioxidavtryck och förbättra luftkvaliteten genom innovation och ansvarsfull resursanvändning.

FARTYGSKONSTRUKTION, MOTORTEKNIK OCH BRÄNSLE

För att uppnå vårt mål om nettonollutsläpp måste vi använda bränsle från förnybara källor.
Bränslen från förnybara källor kan släppa ut betydligt mindre växthusgaser jämfört med fossila bränslen under hela sin livscykel. Genom att ersätta fossila bränslen med förnybara minskar vi mängden koldioxid och andra växthusgaser, vilket är avgörande för att bekämpa klimatförändringarna och uppfylla de globala klimatmålen.

Det finns förnybara bränslen, men de måste vara kommersiellt gångbara, både ur ett tillgänglighets- och kostnadsperspektiv. Det krävs en samlad gemensam insats från energileverantörer, regeringar, skeppsbyggare, icke-statliga organisationer (NGO:er) och andra offentliga och privata organisationer för att skapa rätt infrastruktur och skala för förnybara energikällor.

Vi tror att det kommer att behövas en kombination av olika tekniker och bränslen för att uppnå nettonollutsläpp. Därför investerar vi i forskning och utveckling, i fartygsdesign, förbättrad energieffektivitet och andra viktiga tekniker, till exempel innovation inom bränsleceller.
När vi övergår till förnybara bränslen måste vi se till att vi behåller flexibiliteten under denna period. Våra nya fartyg har bränsleflexibel motorteknik för att kunna drivas med konventionella bränslen och LNG, för att underlätta övergångsperioden när förnybara bränslen blir tillgängliga.

Fossil LNG ger omedelbara fördelar jämfört med konventionella sjöfartsbränslen genom att minska växthusgasutsläppen med upp till 20% (CO2e well to wake) samtidigt som lokala luftutsläpp minskas avsevärt (99% mindre svaveloxider (SOx) och 99% partikelutsläpp och upp till 85% mindre kväveoxider (NOx). Det är ett bränsle i omvandling som möjliggör användning av drop-in bio-LNG och syntetisk förnybar LNG, vilket ytterligare kan minska utsläppen av växthusgaser från well-to-wake med mer än 80 %.

Vi är medvetna om att metanutsläpp från fartyg som drivs med flytande naturgas kräver uppmärksamhet. Vi arbetar aktivt för att minska detta genom ett nära samarbete med motortillverkare och andra organisationer, bland annat genom att titta på nya motorkonstruktioner och hur dessa motorer fungerar. Nya oberoende studier har redan registrerat betydande minskningar av metanslip från den senaste generationens dualdrivna motorer på våra LNG-fartyg. Läs mer

 

MSC Euribias nettonollutsläppsresa
I juni 2023 genomförde vårt flaggskepp MSC Euribia världens första kryssning med nettonollutsläpp på sin jungfruresa från St. Nazaire i Frankrike till Köpenhamn i Danmark.  

MSC Euribia uppnådde denna milstolpe genom att använda bio-LNG och tillämpa massbalans. Under den fyra dagar långa resan presterade MSC Euribia 11% bättre än sin digitala tvilling - ett virtuellt fartyg som reproducerar det optimala energiflödet och utnyttjandet ombord - och uppnådde en total besparing på 43 ton bränsle. Optimala hastighetsprofiler, ruttval, trim och motorkonfiguration samt en strikt optimering av energiförbrukningen ombord, inklusive HVAC, kök och belysning, gjorde att MSC Euribia aldrig behövde använda mer än två av sina fyra tillgängliga motorer under resan. Dessutom återvanns all värme som behövdes för kök, värmesystem och varmvatten ombord från MSC Euribias motorer, vilket innebar att det inte fanns något behov av att använda pannorna under hela resan. Att uppnå nettonollutsläpp möjliggjordes genom att använda bio-LNG som bränsle.

FARTYGSKONSTRUKTION, MOTORTEKNIK OCH BRÄNSLE

Technology, efficiency and fuels - Sustainability | MSC Cruises

ENERGIEFFEKTIVITET

Energieffektivitet är en viktig del i vår strävan att minska utsläppen av växthusgaser. Initiativen omfattar installation av LED-belysning, värmeåtervinningssystem, antifoulingfärg som minskar luftmotståndet, sjöfart i lägre hastigheter och optimering av fartygets trim (balans).

Drift av värme-, ventilations- och kylsystem är en av de mest energiintensiva verksamheterna ombord. Vi maximerar energieffektiviteten genom självjusterande värme-, ventilations- och luftkonditioneringssystem, som påverkas av ett stort antal sensorer installerade runt om i fartyget.

Som ett resultat av våra energibesparande insatser har vi blivit certifierade enligt ISO 50001. Vi är på god väg att uppnå branschens mål om att minska koldioxidintensiteten med 40%, långt före målet för 2030. ISO 50001 beskriver kraven för att etablera, implementera, underhålla och förbättra ett energiledningssystem. Detta gör det möjligt för oss att följa ett systematiskt tillvägagångssätt för att uppnå ständiga förbättringar av energiprestanda, inklusive energieffektivitet, användning och förbrukning.


Landström
Som en viktig del av vår strategi för att sänka utsläppen och minska potentiella föroreningar på de destinationer vi besöker har vi sedan 2017 installerat landström som standard på alla våra fartyg och har ett eftermonteringsprogram för äldre fartyg. Detta gör att våra fartyg kan ansluta sig till elnätet i hamnen vid kajen och stänga av fartygets motorer. Att använda landström gynnar hamnområden och lokalsamhällen genom att avsevärt minska luftföroreningarna från fartyg som ligger vid kaj och som annars skulle bränna bränsle för att få energi.

Dessutom minskar bullerföroreningarna, vilket skapar en tystare miljö. Landström stöder också lokala energimarknader och kan minska utsläppen av växthusgaser, vilket bidrar till insatserna mot klimatförändringarna.

I slutet av 2024 kommer mer än 70% av vår flotta att ha tillgång till landström, och vi har ett nära samarbete med hamnar och lokala myndigheter för att säkerställa tillräcklig infrastruktur på land. Vi tecknade nyligen ett avtal med Cruise Baltic om tillgång till landström i Östersjöregionen och ser fram emot ytterligare avtal över hela världen. Utformningen av våra nya passagerarterminaler i Barcelona och Miami inkluderar infrastruktur för landström. De utmaningar vi för närvarande står inför är den begränsade tillgången till landström, men vi kommer alltid att använda den när den är tillgänglig för oss.


Digitalisering
Digital teknik kan hjälpa oss att uppnå ytterligare betydande energieffektivitetsbesparingar. År 2024 lanserade vi ett nytt verktyg för optimering av kryssningsresor - OptiCruise - för att göra det möjligt att integrera effektivitetsåtgärder i planeringsprocessen. När nya rutter nu planeras, flera år innan de genomförs, gör denna modell det möjligt att ta hänsyn till många faktorer som påverkar en rutts effektivitet, inklusive ordningsföljden för hamnanlöpen, avgångs- och ankomsttider i hamnarna, fartygets hastighet, destinationernas dragningskraft och attraktivitet för en semesterfirare, utflykter i land och driftskostnader som bränsle, hamnavgifter och matleveranser när det detaljerade schemat tas fram.

Dessutom använder vi ett energiövervakningssystem på alla våra fartyg. Oceanly Performance samlar in och analyserar tusentals datapunkter från verksamheten ombord, vilket gör det möjligt att göra kontinuerliga justeringar för att förbättra den övergripande effektiviteten.

ENERGIEFFEKTIVITET

Technology, efficiency and fuels - Sustainability | MSC Cruises

HÅLLBARHETSRAPPORTER

Läs vår senaste hållbarhetsrapport.

Sustainability Annual Report 2023 | MSC Cruises
2023
Läs mer