Web check-in faqs 

Njut av en smidig ombordstigning på din MSC-kryssning.

Kolla in vår vanliga frågor-del nedan för att få all information du behöver om web-incheckning.

Om du är redo att checka in, starta processen här  och få din e-biljett och boardingkort.

1. Varför måste jag slutföra webbincheckningen?

Webbincheckningen används för att samla in dina personuppgifter, vilket är nödvändigt för att utfärda din e-biljett och boardingkort. Observera att alla gäster måste ange sina uppgifter.Klicka här  för att verifiera nödvändiga resedokument och visum för hela din kryssning och se till att du har dem tillgängliga när det behövs.

2. Vad är skillnaden mellan e-biljett och boardingkort?

För att gå ombord på våra kryssningar behöver du bara ett av följande dokument: en e-biljett eller boardingkort.

 

  • E-biljett:
    En e-biljett är en elektronisk biljett som ger en sammanfattning av alla bokade tjänster, information om resplanen, bagageetiketter och andra användbara detaljer för att åka på din MSC-kryssning.
  • Boardingkort:
    Boardingkortet är ett onlinedokument som endast utfärdas till kunder som bokar direkt via hemsidan och genomför webbincheckningen. Den innehåller en QR-kod som skannas vid ombordstigning.

3. Hur kan jag få mina e-biljetter eller boardingkort?

Om du bokade via vår hemsida och slutförde webbincheckningen, kommer du i slutet av webbincheckningen att kunna beställa e-biljetten via e-post och ladda ner boardingkortet.

Om du har bokat via en resebyrå kan du begära dina biljetter direkt från din resebyrå.

4. När ska jag göra webbincheckningen?

Webincheckning är tillgänglig från 30 dagar till 24 timmar före avresa. Vi rekommenderar att du slutför din webbincheckning så tidigt som möjligt för att säkerställa att du får din e-biljett och boardingkort i tid.

5. Vilka uppgifter behöver jag ange i webbincheckningen?

Observera att alla fält med en asterisk (*) är obligatoriska. När du anger ditt postnummer och klickar på "Sök postnummer" kommer fältet "Region och distrikt" i din adressinformation att fyllas i automatiskt. Säkerhetsfoto och kreditkortsregistrering är inte obligatoriskt för att få din e-biljett eller boardingkort. Vi rekommenderar det dock för att påskynda din ombordstigningsprocess.

6. Hur tar jag säkerhetsfotot?

En enhet med kamera krävs för att skapa säkerhetsfotot, till exempel en smartphone eller laptop med kamera. Bilden tas automatiskt så snart alla nödvändiga krav såsom ljusstyrka och positionering av ansiktet är uppfyllda. Det går inte att ladda upp bilden lokalt. Om det inte går att ta ett foto kommer detta att tas av MSC:s personal vid ombordstigning. Säkerhetsfotot används för identifiering vid på- och avstigning i hamnarna.

7. Måste jag registrera mitt kreditkort under webbincheckningen?

Nej, du kan registrera ditt kreditkort ombord i aktiveringsautomaterna eller lämna en kontant deposition i receptionen direkt efter ombordstigning. Se till att ditt kredit- eller betalkort kan användas utomlands.

8. Varför ska jag registrera mitt kreditkort under webbincheckningen?

Alla köp som görs ombord betalas med ditt personliga kryssningskort. Du behöver därför inte ha några kontanter eller kreditkort med dig ombord. Om du redan har registrerat ditt kreditkort vid webbincheckningen behöver du inte registrera ditt betalningsmedel ombord.

9. Kan jag ändra eller ta bort mina kreditkortsuppgifter efter att ha angett dem i webbincheckningen?

Du kan endast registrera ett kreditkort för dig själv eller andra gäster som ingår i din bokning. När du väl har registrerat dig kan kreditkortsuppgifterna inte ändras, korrigeras eller annulleras före avresan. Besök receptionen ombord om några ändringar behövs.

10. Vad är nödkontakt och vilka uppgifter ska jag ange i det här avsnittet under webbincheckningen?

En nödkontakt är en person som du utser att kontaktas i händelse av en nödsituation under din kryssning; i det här avsnittet ska du ange namn, efternamn och telefonnummer till en kontaktperson, till exempel en släkting eller vän.

11. Vad händer om jag inte kan spara min data?

Byt om möjligt den enhet du använder (t.ex. laptop istället för smartphone). Se till att du använder den senaste webbläsarversionen. Radera dina cookies och cache om det behövs.

12. Vilken information behöver jag om ombordstigningstiden?

MSC Cruises tilldelar dig en specifik incheckningstid som standard. Observera att det endast är möjligt att ändra ombordstigningstiden om detta alternativ är tillgängligt och bara av den primära gästen. Om det här alternativet inte är tillgängligt kommer endast den tilldelade ankomsttiden att vara tillgänglig. Det är då inte möjligt att byta incheckningstid.

Observera att om du anländer innan din dedikerade incheckningstid kan du bli ombedd att vänta utanför terminalbyggnaden. Om du anländer efter att din dedikerade incheckningstid kan du nekas ombordstigning.
Fartygets avgångs- och ankomsttider som visas på din biljett eller i MSC for ME-appen är uppskattade och kan skilja sig från de som anges, därför det är viktigt att du följer din incheckningstid.

13. Hur kan jag koppla min bokning till en annan för att dela samma middagsbord?

För att begära delad middag med vänner eller familj, ange deras bokningsnummer i avsnittet Travel with under webbincheckningen. Observera att delad middag erbjuds i mån av tillgång.